آموزش نحوه تست سالم بودن ترموکوپل و بوبین

ترموکوپل چیست؟

یک مولد جریان الکتریکی می باشد ، که از آن و برقی که تولید می کند در شیر کنترل های کاربراتور وسایل گاز سوز استفاده می شود .موضوع مورد بحث ما در این مقاله نحوه کار کردن توموکوبل و دلایل استفاده از آن و همچنین نحوه تست سالم بودن ترموکوپل و بوبین و آموزش نصب ترموکوپل می باشد . در ابتدا به طور مختصر در رابطه با ترموکوپل برای شما عزیزان توضیح می دهیم.

 https://www.uplooder.net/img/image/15/30c2ceb28ad28b14a02cc07b6127a019/contractor-oven-min.jpg

  بررسی روش های تست سالم بودن ترموکوپل و بوبین  

  • در بیشتر موارد با مشاهده شکل ظاهری ترموکوپل ، سالم بودن و نبودن آن مشخص می شود . در صورتی که محل اتصال دو فلز سوخته شده باشد و یا اتصال از هم جدا شده باشد ، می توان گفت که ترموکوپل ایراد پیدا کرده است .
  • یکی دیگر از عواملی که نشانه دهنده خرابی ترموکوپل می باشد این است که چنانچه دو فلز درونی و بیرونی توموکوپل که توسط یک واشر عایق ، در محلی که ترموکوپل به بوبین متصل می شود ، از هم جدا باشند و در صورتی که سر فلز درونی کنده شده باشد و یا واشر آن خراب شده باشد ، نشان دهنده خرابی ترموکوپل می باشد .
  • روش بعدی نیز به این شکل می باشد که ترموکوپل را توسط یک بوبین سالم تست می کنند ، یعنی اگر انتهای ترموکوپل به بوبین متصل شود و سر ترموکوپل را حرارت داد و بعد از آن نیز هسته بوبین را به داخل فشار داده و به مدت 20 تا 30 ثانیه نگه داریم ،

 

زمانی که آن رها می کنیم  ، باید به جای خودش برگردد و در حالت جذب بماند ، در این صورت ترموکوپل سالم می باشد ، ولی اگر خلاف آن اتفاق بیفتد به معنای خراب بودن ترموکوپل می باشد .

 

نکته : در این قسمت لازم به ذکر می باشد که از آنجایی که یک سر بوبین به بدنه آن متصل است و بدنه بیرونی ترموکوپل نیز به عنوان یکی از سیم های هادی جریان می باشد ، در نتیجه باید توسط یک سیم رابط هادی ، قسمت بیرونی ترموکوپل را به بدنه بیرونی بوبین متصل کرد ، تا آزمایش ذکر شده به طور درست انجام شود .

 

What Is The Importance Of Appliance-Repair? - Suri pages

آسان ترین راه برای تست سالم بودن ترموکوپل و بوبین :

 

  • آسان ترین راه برای تست سالم بودن ترموکوپل و بوبین به این صورت می باشد که سر ترموکوپل را به مدت 20 تا 30 ثانیه در معرض حرارت قرار داد و و بعد از آن بلافاصله ، انتهای آن را به وسیله دو سیم رابط به یک بلندگوی کوچک متصل نمود ، در نتیجه این کار اگر ترموکوپل سالم باشد ، صدای ضعیفی توسط بلندگو شنیده می شود که این صدا بیانگر وجود جریان الکتریکی می باشد .
  • همچنین تست بوبین را نیز می توان به وسیله یک ترموکوپل سالم انجام داد . که این کار نیز مطابق با آزمایش قبلی صورت می گیرد .
  • علاوه بر آن ، برای آزمایش بوبین روش دیگری نیز وجود دارد ، بدین صورت که بوبین را به یک باتری کوچک با ولتاژ 1/5 وصل کرد و بعد از آن هسته بوبین را به داخل فشار داد ، در این صورت اگر هسته بوبین به همان حالت بماند ، یعنی بوبین سالم می باشد .

تست ترموکوپل با مولتی متر :

از آنجایی که سنسور های ترموکوپل دارای خروجی میلی ولت هستند ، بنابراین شناسایی این سنسور ها فقط توسط مولتی متر امکان پذیر است .

روش انجام این کار به این شکل می باشد که وایر های خروجی سیگنال سنسور را به مولتی متر متصل کرده و پس از آن مولتی متر را درحالت ولتاژ مستقیم و بر روی دامنه میلی ولت قرار داده و مقدار خروجی آن را مشاهده می کنیم .

نکته : در انجام این کار باید دقت کرد تا پلاریته سنسور را به صورت صحیح انتخاب کرد .

 

در صورتی که سنسور مورد نظر را در معرض حرارت قرار دهیم ، سیگنال خروجی و یا ( مقدار میلی ولت ) نیز به میزانی که حرارت زیاد شود ، افزایش می یابد . در انجام آزمایشات مربوط به تست سنسور ، مقدار میلی ولت خروجی را بر طبق جدول استاندارد و بین المللی مربوط به ترموکوپل ها ، که آن را از قبل تهیه کرده اید مقایسه کنید و از عملکرد صحیح سنسور در دماهای مختلف اطمینان حاصل کنید .

 

نکته : سنسور های ترموکوپل در چند مدل مختلف ساخته می شوند ، بنابراین باید دقت کرد تا جدول منطبق با مدل سنسور را مرجعی برای آزمایش قرار داد .

 

آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز :

با فشردن دکمه فرمان ، شمعک شعله می کشد و باعث ایجاد جریان گاز می شود ، که این جریان گاز از طریق شبکه گاز رسانی اصلی خانه ایجاد می شود که به شمعک منتقل می شود و باعث روشن شدن آن می شود و در نهایت اجاق گاز را روشن می کند .

مشکلی که در بیشتر مواقع رخ می دهد این می باشد که در زمان روشن کردن اجاق گاز ، کلید فرمان آن را به مدت مشخص می فشاریم  و شمعک روشن می شود ولی به محض رها کردن آن ، شمعک خاموش می شود و گاز رسانی قطع می گردد  . که در این صورت باید بدانیم که آیا مشکل از ترموکوپل می باشد یا خیر ؟

ترموکوپل موجود در اجاق گاز را می توان ، تولید کننده جریان الکتریکی نیز دانست ، در نتیجه اگر ترموکوپل سالم نباشد ، سیستم گازی دچار مشکل می شود و اگر با مشکل عدم روشن ماندن شعله های شمعک مواجه باشید ، بدین معناست که باید قطعه ترموکوپل  را تعمیر نمود .

تعویض بوبین اجاق گاز :

عملکرد بوبین اجاق گاز و ترموکوپل به طور صحیح از موارد بسیار مهم می باشد . در صورتی که شعله های اجاق گاز به هر دلیلی خاموش گردند ، ترموکوپل گاز نیز حرارتش را از دست می دهد و در نتیجه بوبین نیز حالت مغناطیسی خود را از دست می دهد که در نتیجه این اتفاقات ، جریان گاز نیز قطع می گردد . حال در صورت بروز این اتفاقات ، اگر مگنت اجاق گاز نیز خراب گردد ،ممکن است حادثه خطرناکی را به بار اورد . به همین علت در تعویض مگنت اجاق گاز ، باید نهایت دقت را داشت .

در این قسمت محل استقرار بوبین در رگلاتور و درست در جایی که پیچ انتهایی ترموکوپل بسته می شود ، می باشد . که در صورت باز کردن ترموکوپل و مهره زیر بوبین نمایان می گردد . بعد از اینکه مهره را باز کردید ، بوبین را از جای خود در بیاورید و تعویض کنید و سپس به همین ترتیب ذکر شده آن را ببندید . لازم به ذکر است که در انجام این کار باید از افراد متخصص کمک گرفت.

نحوه تست تروموکوپل نوع k  :

ترموکوپل ها بر اساس فلزاتی که در آنها مورد استفاده قرار می گیرد ، دارای انواع مختلفی هستند که دو نوع از آنها بسیار رایج هستند که این دو نوع از قبیل زیر هستند :

J < 500 درجه سانتی گراد

K > 500 درجه سانتی گراد

از نظر دمای اسمی هر کدام در دمای مختلفی استفاده می شوند ولی چیزی که به طور عملی و صنعتی ، استفاده می شود ، به صورت بالا می باشد .

ترموکوپل نوع k  از سیم فلزی به نام کرومل و آلومل ساخته شده است . این ترموکوپل جزء ارزان قیمت ترین ترموکوپل ها می باشد و بسیار پر کاربرد می باشد . این ترموکوپل در دمایی بین 200 تا 1350 درجه سانتی گراد عمل می کند و حساسیت آن حدود 41 درجه سانتی گراد می باشد و در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد .

همچنین این نوع از ترموکوپل به علت استفاده از مس ، دارای خاصیت ضد اکسیداسیون می باشد ، بنابراین استفاده از آن در کوره ها که در آنها اکسیداسیون رخ می دهد ، مناسب تر می باشد .

 

آموزش نصب ترموکوپل 

برای نصب ترموکوبل ابتدا ترموکوپل را روی خط نصب شده ، و سپس ترانسمیتر ترموکوپل را در داخل ترموکوپل محکم می کنیم . لازم به ذکر است که المنت ترموکوبل در داخل ترانسمیتر قرار دارد . به این شکل سیگنال جریانی به اتاق کنترل ارسال می گردد .


مرکز تخصصی تعمیر اجاق گاز هیت نت
امروز افراد جهت استفاده از خدمات تعمیر و سرویس‌دهی لوازم خانگی، نظیر اجاق گاز به دنبال یک نمایندگی تعمیر حرفه ای می گردند، یکی از دغدغه های افراد این است که تعمیر و یا سرویس وسایلشان در محل تعمیر می شود یا مجبور هستند دستگاه خود را جابه جا کنند، در گذشته افراد به سرویس‌دهنده‌های محله‌ی خودشان محدود بودند.
اما امروز می‌توانید از بهترین تعمیرکاران موجود در شهر برای تعمیر اجاق گاز خود بهره بگیرید و به یک محله محدود نیستند. باید مجموعه‌ای را انتخاب کنید که کادر قدرتمندی داشته باشند و بتوانند افراد متخصص را در زمان کوتاهی به منزل یا محل کار (برای تعمیر اجاق گاز) اعزام کنند.
در صورتی که در نحوه  تعمیر اجاق گاز آن و موارد مرتبط به ترموکوپل و کلیه موارد مرتبط با این مقاله دچار مشکل شدید و به راهنمایی نیاز داشتید ، می توانید با مجموعه هیت نت تماس حاصل فرمایید.

تماس: 09127330348
   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد